Lekcja 3 - Tekst i czcionka

Po skompilowaniu tego kodu w naszym okienku pojawi się napis. W moim przypadku będzie to "SEBEK". Text będzie pisany czcionką którą dodamy do pogramu z zewnątrz czyli z folderu z projektem. Najpierw nalerzy pobrać czcionke. Jedną czcionke którą wykorzystuje w moim przypadku kompilator jest pod kodem możemy ją pobrać. Pobraną czcionke należy dodać do folderu z projektem.

ALLEGRO 5 / LEKCJA 3: Tekst i czcionka

Czcionka "Orbitron Black.ttf"   POBIERZ  

Wyjaśnienie kodu

#include < allegro5/allegro_ttf.h>

#include < allegro5/allegro_font.h>

Dwie nowe biblioteki które pozwalają zainicjalizować text i czcionke

al_init_font_addon ();

Polecenie to pozwala pracować na tekście. Załącza funkcje które pozwalają na wyświetlanie go.

al_init_ttf_addon ();

Tak jak wyżej z tym że załancza funkcje które pozwalaja dodać i używać nowych czcionek.

ALLEGRO_FONT * font = al_load_font ( "orbitron black.ttf" , 36 , NULL );
ALLEGRO_FONT * font = al_load_font ();

Do zmiennej 'font' przypisywana jest funkcja 'al_load_font' ta funkcja ładuje czcionke.

"orbitron black.ttf"

Pierwszy parametr tej funkcji ładuje czcionke do naszego programu. Podajemy nazwe czcionki która ma zostać załadowana.

36

Rozmiar czcionki

NULL

Na ten moment niestety nie wiem co oznacza trzeci parametr tej funkcji.

al_draw_text ( font , al_map_rgb ( 44 , 117 , 255 ), screenwidth / 2 ), screenheight / 2 ,
                        ALLEGRO_ALIGN_CENTER , "SEBEK" );
al_draw_text ()

Funkacja wyświetlająca text na ekranie

font

W pierwszym parametrze podajemy zmienną

al_map_rgb ( 44 , 117 , 255 );

Jakao parametry tej funkcji podajemy trzy kolory rgb czyli zielony czerwony i niebieski

screenwidth / 2 screenheight / 2

Jest to pozycja 'x' i 'y' w której ma się pojawić text.

ALLEGRO_ALIGN_CENTER

'screenwidth' i 'screenheight' wyznaczaja wspólny punkt od którego pojawia się napis. Gdzy damy 'NULL' domyślnie napis zacznie pojawiać się od prawej strony względem tego punktu. '..._ALIGN_CENTER' dzięki temu parametrowi punkt jest w środkowej części tekstu czyli centruje text względem punktu. Jest jeszcze opcja '_ALIGN_RIGHT', '_ALIGN_RIGHT'. Czyli punkt z lewej i prawej stony tekstu.

"SEBEK"

Ostatni parametr to zwykły tekst który ma nam się wyświetlić na ekranie.

al_flip_display ();

Funkcja ta odpowiada za odświerzenie ekranu. Bez odświerzenia ekranu nie zobaczylibyśmy napisu. Funkja ta jest bardzo potrzebna w grach i musi być stosowana bez przerwy. Njczęściej zamyka się ją w instrukcji 'while' z warunkiem 'true' lub bez warunku co powoduje że pętla wykonuje się bez przerwy aż do jej zerwania.

al_destroy_font ();

Funkcja która niszczy zmienna font i wszystko z nią związane. Dzięki temu oszczędzamy pamięć komputera gdy już funkcja nie jest potrzebna.